GENERASI AL-QURAN GENERASI RABBANI....

Jadikan Al Quran Sahabat Terbaik Kita .
Tidakkkah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam telah berpesan:
“Bacalah Qur’an, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa’at bagi shahabatnya” [HR. Muslim]
Siapa saja orang sombong yang meninggalkannya pasti akan dibinasakan oleh Allah. Siapa yang mencari petunjuk selain padanya, maka ia akan disesatkan oleh Allah.
Barang siapa yang berhukum dengannya maka ia akan adil. Barang siapa yang menyeru kepadanya maka ia akan terbimbing ke jalan yang lurus ... KEMBALILAH !
Najasyi si Raja Habshah beragama Nasrani bercucuran air mata membacanya , akhirnya beliau memeluk Islam dan matinya di dalam Islam .. Bagaimana dengan kita yang sudah Islam ?
Manusia pula adalah sebaik kejadian , tapi adakah kita bersifat seperti jin yang kisahnya terkandung di dalam al Quran , Allah Ta’ala berfirman :
“Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan Al-Qur’an, maka tatkala mereka menghadiri pembacaan (nya) lalu mereka berkata: “Diamlah kamu (untuk mendengarkannya)”. Ketika pembacaan selesai mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan. Mereka berkata: “Wahai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (Al-Qur’an) yang diturunkan sesudah Musa, membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus.”
[Al Ahqaaf:30].
                                                                                            

                                                                                          فضل قراءة القرءان في المسجد
1) عَنْ أَبِيْ ذَرٍّ رضي الله عنه قال : قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم : (( يَا أَبَا ذَرٍّ ، لأَنْ تَغْدُوَ فَتــَعَلَّمَ ءَايـَةً مِنْ كِــتــَابِ اللهِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ تــُصَلِّيَ مِائــَةَ رَكْــــعَةٍ . لأَنْ تَغْدُوَ فَتــَعَلَّمَ بَابــًا مِنَ الْعِلْمِ ، عَمِلَ أَوْ لَمْ يَعْمَلْ ، خَيْرٌ مِنْ أَنْ تــُصَلِّيَ أَ لْــفَ رَكْــــعَةٍ ((
(رواه ابن ماجة بسند حسن)


Daripada Abu Zar ra berkata : Rasulullah telah bersabda : “Wahai Abu Zar , hendaklah engkau berpagi-pagi dengan mempelajari satu ayat dari kitab Allah adalah lebih baik bagi engkau daripada engkau melaksanakan solat (sunat) 100 rakaat… Hendaklah engkau berpagi-pagi dengan mempelajari satu bab (tajuk) ilmu, sama ada engkau dapat mengamalkannya atau tidak mengamalkannya, adalah lebih baik bagi engkau daripada engkau melaksanakan solat (sunat) 1000 rakaat”
Sra Sri Al-Ummah telah mmengambil inisiatif  untuk melahirkan pelajar dan ummah yang rabbani untuk mendekatkan pelajar bersama Al-Quran. Pihak guru dan sekolah bersetuju untuk mengambil masa daripada pukul 8-10 pagi sebagai satu masa yang dipanggil ''hafazan''. Mudahan pelajar Al-Ummah terus maju dan sukses bersama Al-Quran... Amin...  

Comments